Fjerdedel eller ottendedele?

30. januar 2021 0 Af Christina

For nogle dage siden brugte jeg opgavearket “Fjerdedel eller ottendedele?” i onlineundervisningen af en syvårig nybegynder, og det virkede rigtig godt! Eleven er allerede supergod til at sætte an med tungen, selvom fløjtespil stadig er så nyt, at vi spiller mere på hovedstykket alene end på hele fløjten i en undervisningslektion. Derfor synes jeg, det er vigtigt, at eleven får lov til at spille korte toner, selvom vi selvfølgelig også skal have øvet at kunne spille lange toner.

Opgavearket lægger op til, at man først siger det ord, som det enkelte billede viser, hvorefter man klapper eller spiller rytmen – eller gør begge dele. Herefter kan man vælge at klippe billederne ud og derefter lægge billederne/rytmerne i en ny rækkefølge, som så kan siges, klappes og/eller spilles. Mulighederne er mange. Fx kunne man også lave rytmeøvelser til hinanden, eller man kunne skiftes til at lægge et kort/en rytme i en fælles rækkefølge af rytmer. Formålet med denne type opgaver er dels at få lært forskellen på fjerdedele og ottendedele, dels at få arbejdet med ansatser på fløjten (eller som i dette tilfælde: på hovedstykket).

Når man er syv år og går i 1. klasse, er der i forvejen fokus på stavelser i dansktimerne, når eleverne skal lære at læse og skrive, og opgavearket med “Fjerdedel eller ottendedele?” ligger således lige til højrebenet. Derfor var det også nærliggende for eleven først at sige ordene i stavelser, hvorefter vi fik talt om, at dét at klappe stavelser ikke nødvendigvis ender med den samme rytme, som når vi siger ordet helt almindeligt. Man siger typisk et (flerestavelses)ord lidt langsommere, når man klapper i stavelser, men for eleven var det en god “mellemstation” først at sige og klappe ordene i stavelser for så derefter at sige ordet “almindeligt”, inden han sagde ordet på rytmesprog – “da” på en fjerdedel og “di-di” på to ottendedele – og så endelig til allersidst spillede rytmen på hovedstykket (eller hele fløjten).

En anden syvårig elev kiggede på opgavearket og udbrød begejstret: “Det er jo ligesom at klappe stavelser, og man kan jo bare kigge på vokalerne. Så ved man hvordan”, hvorefter hun lynhurtigt skrev de rigtige rytmer ind i de tomme felter til formålet, imens hun begejstret sagde ordene på rytmesprog – “da” og “di-di”.

Synes du, at opgavearket “Fjerdedel eller ottendedele?” ser ud til at være alt for simpelt eller måske ligefrem for banalt? Det tænkte jeg faktisk selv, da jeg lavede opgavearket, men det viste sig jo langt fra at være tilfældet. Opgavearket er simpelt, ja, men det er ikke for simpelt, hvis man bruger det på en måde, så eleven får arbejdet med rytmerne (læsning og udførelse) på flere måder. Jeg har i hvert fald tænkt mig at lave flere opgaveark i samme stil – og gerne helt simple, så de passer til målgruppen – de små fløjtenister, der (næsten) lige er begyndt til fløjteundervisning.

Opgavearket “Fjerdedel eller ottendedele?” ligger som pdf i shoppen under Gratis download.