De 4 bedste skulderøvelser

18. november 2021 0 Af Anne

Hver torsdag morgen tager jeg afsted til pilates. Det er efterhånden nærmest blevet en uundværlig del af min hverdag. Ofte har jeg døjet med ondt i skuldrene, ryggen eller armene, men den ugentlige træning i pilatescenteret har gjort underværker for min krop.

I dag skulle vi lave skulderøvelser, for jeg var lidt øm i ryg og skuldre efter en lang uge med mange elever. Jeg hører ofte vi fløjtelærere brokke os over, at der ikke er tid til at øve. Men alligevel får vi spillet utrolig mange timer på en dag med mange elever. Vi skal jo spille med, når der skal spilles duetter eller demonstrere passager, om de så er svære eller lette. Det giver i sidste ende mange timer med armene oppe, og man kan blive virkelig træt i armene.

En af de ting, jeg helt sikkert kommentere på hos mine elever, er deres holdning. De skal ikke ende med at få ondt i kroppen af at spille musik, også selvom de ikke spiller så mange timer, som jeg gør. Jeg har derfor indført små øvelser – opvarmningsøvelser – hver gang vi skal i gang med at spille.

De fleste elever syne,s det er lidt ligegyldigt, men det er da meget sjovt at svinge lidt med armene. Men for mig betyder det faktisk rigtig meget, at jeg lige får strakt og bevæget musklerne ind imellem.

Prøv selv med dine egne elever, eller før du selv skal i gang med at spille, hvordan det føles lige at have varmet kroppen en lille smule op.

Under gratis materialer har jeg lavet en lille grafik med de 4 bedste skulderøvelser. Du kan jo også prøve, om de hjælper for dig, og måske hvis du har elever, kan du prøve at lave dem sammen med dem.

Anne