Påskeæggejagt i musiklokalet

10. april 2022 0 Af Christina

Har du prøvet at lave påskeæggejagt i musiklokalet med dine elever? Det har jeg lige gjort med nogle begynderfløjteelever, og det var altså et hit! Idéen er hermed givet videre.

Det var sidste fløjtetime før påskeferien, og jeg havde planlagt en påskeæggejagt, der skulle foregå i musiklokalet. Til årets påskeæggejagt havde jeg fundet nogle påskeæg i grafik- og designprogrammet Canva, som jeg havde printet ud, og det var egentlig min hensigt også af laminere dem, men det nåede jeg ikke. Til gengæld nåede jeg at få dem klippet ud, så påskeæggejagten kunne sagtens gennemføres alligevel. (Meningen med at laminere dem er selvfølgelig, at de skal kunne holde til at blive brugt igen og igen, så de bliver selvfølgelig lamineret snarest muligt).

På bagsiden af hvert påskeæg havde jeg indsat korte uddrag af de melodier, som eleverne spiller pt., og tanken var så, at eleverne skulle gå rundt og finde påskeæggene og derefter spille nodeeksemplet på bagsiden. Uddragene på bagsiden af påskeæggene bestod i de fleste tilfælde af en eller to takter – enten noteret med noder i et nodesystem eller med bogstaver i kasser, ligesom de fx står noteret i Min fløjtebog 1 af Anne Fontenay. Ja, faktisk var det takter fra Annes melodier, der var at finde på bagsiden af næsten alle påskeæggene i denne omgang. Næste gang skriver jeg måske rytmer i stedet for noder, eller måske er det skalaer eller treklange, der skal limes på fremtidige bagsider af påskeæggene, når der skal være påskeæggejagt i musiklokalet? Der er mange muligheder; det skal bare være noget, der passer til deltagerne i påskeæggejagten.

Alt afhængigt af antallet af elever (påskeæggejagten kan nemlig snildt bruges med både solo- og holdelever) kan man i øvrigt lave et pointsystem, hvor man sætter chokoladepåskeæg på højkant. Det kostede mig nogle påskeæg i denne uge, men der blev spillet en masse, og vi havde en fest!

God påske!

Christina